Al na een aantal gesprekken wordt duidelijk dat zoonlief het ‘saai’ vindt.
Therapeut moet iets beter haar best doen om de stof met zoonlief te bespreken.
Na zo’n vijf gesprekken weet hij het wel en wil graag stoppen of meer
uitdaging. Maar zo zeker niet doorgaan. Ik adviseer hem dit met haar te
bespreken. En dat doet hij …
Zoonlief volgt een-op-een-gesprekken met een therapeut om zich bewuster
te worden van zijn onzekere gevoelens en wat dat met hem doet. Wat de gevolgen
daarvan zijn. Al na een paar weken hoor ik hem zeggen: ‘Mam, ik was op school
even onzeker, maar toen ik het aan de meester vroeg, voelde ik me gelijk een
stuk zekerder.’
We boeken vooruitgang. Wij vragen ook meer door. Gaan dieper op zijn
gevoelens in en vragen vooral wat het met hem doet. Soms is het spitten en soms
weet hij het gelijk.
De therapeut adviseert om zoonlief de ‘stop-denk-doe-methode’ te laten
volgen. Op dit moment wil zoonlief helemaal niets (en ik ook niet), maar deze
methode spreekt me wel erg aan en hier zal zoonlief veel baat bij hebben. Zeker
in de toekomst.
Wat is de
stop-denk-doe-methoede?
Zoonlief leert door deze methode om te gaan met z’n impulsiviteit. Hij moet dan vier stappen nemen. Hoe vaker hij deze stappen doorloopt, hoe meer inzicht zoonlief krijgt.
Zoonlief leert door deze methode om te gaan met z’n impulsiviteit. Hij moet dan vier stappen nemen. Hoe vaker hij deze stappen doorloopt, hoe meer inzicht zoonlief krijgt.
1. Stop! Wat moet ik doen? Wat is het probleem?
2. Denk! Hoe kan ik dat doen? Ik bedenk een oplossingsstrategie.
3. Doe! Ik ga het uitvoeren. Ik ga mijn oplossingsstrategie uitvoeren.
4. Terugkijken! Hoe heb ik het gedaan? Ik evalueer mijn oplossing en de
uitvoering van mijn oplossing.
10 opmerkingen:
Gerda dank je wel voor je lieve commentaren. Ik kom in de loop van de komende week uitgebreider terug op je blog. Slaap lekker voor straks, Dietmut
Wat een goede methode lijkt dit. Is wel wat voor mijn kids denk ik. Dank je wel!
Dank je wel voor je bezoek en reactie op mijn weblog. Ik vind dit een interessant onderwerp en er is altijd wat van te leren. Ik ga je volgen.
Deze methode is voor veel mensen bruikbaar.
Hartelijke groet,
Mirthe
Deze methode wordt op de school van Amber toegepast. Hier thuis ook. het is echt een bruikbaar iets.
Dat je zoon de gesprekken saai vind kan ik inkomen. Weet je, als je ADD hebt lijkt alles ook vrij saai. je hebt nieuwe prikkels nodig om het leuk te blijven vinden.
Hoi Gerda,
Ik las eerst de ren-weg-methode en dacht waarvoor ren je dan weg... Maar goed lezen is ook heel belangrijk blijkt dan maar weer.
Deze methode is dus gewoon eerst denken dan doen... zou ook wat voor mij zijn soms...
Ik zie de voordelen voor je zoon hier wel bij in. Dat zal heel wat oefening nodig hebben denk ik dan wel. Want bij alles stoppen en eerst denken, terwijl je zo impulsief bent, vereist toch de nodige training. Het lijkt mij geweldig voor hem, als hij dat onder de knie krijgt. Dan zal hij zich veel minder vaak onzeker voelen...
Ik wens je nog een heel fijne week,
Lieve groet,
Mirjam
Beste Gerda,
Via via kwam ik bij deze blog terecht. Ik ben geraakt door de verhalen die ik heb gelezen.
Momenteel ben ik bezig met een artikel over de diagnose ADHD/ADD of autisme. Na het lezen van de blogs, ben ik nieuwsgierig geraakt en daarom zou ik graag met u in contact komen.
Ik hoor graag van u,
Vriendelijke groet,
Yvonne Doorten
Westerbork - Drenthe
lijkt me een bruikbare methode, ook voor onze zoon! ADHD-ers zitten op een snelweg met 180 km/u, leerden we op de cursus. Dan klinkt dit wel een leuke om die snelheid in z'n hoofd af te remmen. We gaan het proberen! En voor dat terugkijken hebben we een beloningsschema opgesteld, met "worst" een grabbelton met kleine cadeautjes. Het werkt!
Hoi Yvonne,
Bedankt voor je reactie. Als ik wat voor je kan betekenen hoor ik het graag!
Je kunt me bereiken onder het volgende emailadres:
verhoekg@gmail.com.
Mocht het niet lukken laat opnieuw even een berichtje achter! Graag met contactgegevens.
Hartelijke groeten,
Gerda
via via op je site terecht gekomen. Mijn dochter is 8 en we hebben toen ze 4 is al onderzoeken gehad en nu gaan we toch weer verder. Ze kan goed leren maar vooral op het sociaal emotionele vlak lopen we vast. En heel erg impulsief;)het lijkt wel of er geen filter zit tussen wat ze denkt en zegt. De stop denk doe methode lijkt mij ook wel wat. Ze gaat nu een kanjertraining doen op school en met de kindercoach praten maar het is nog niet echt gericht, dus hier kan ik wel wat mee.
Een reactie posten