Net als ik
weer weg wil lopen komt zoonlief aangefietst. Aan zijn gezicht kan ik niet zien
of het goed is gegaan. Hij kijkt gewoon, niet blij, maar ook niet boos. Wat dat
te betekenen heeft weet ik niet. Vol verwachting loop ik naar de achterkant van
het huis en sta voor het raam als hij het tuinhek opendoet. Dan nog zegt hij
niets. Hij heeft niet in de gaten dat ik vol verwachting op zijn cijfer sta te
wachten.
Ik kan me
niet meer inhouden en vraag: ‘En?’ Dan komt zoonlief los. Hij heeft maar een
8,5 gekregen en is behoorlijk teleurgesteld. Ik ben meer dan blij voor hem,
maar zoonlief vindt het niets. ‘Maar, zeg ik, ‘als het een negen was geweest,
was je ook niet tevreden, want dan had je gerekend op een 9,5 of niet?’
Hij is boos
op een van de jongens uit de klas die een stom punt naar voren bracht. ‘Mam, hij
zei dat ik te hard praatte en hij me daardoor niet goed kon verstaan. Dat is
toch belachelijk.’ Ik kan niet anders dan toegeven dat dit een lichtelijk
onhandig opmerking is. ‘Hij bedoelde vast dat je nasaal klinkt, omdat je zo
verkouden bent, maar wist dat waarschijnlijk niet goed te benoemen.’, geef ik
als antwoord. ‘Dan moet hij dat to
ch zeggen en niet dat
ik ter hard praat en hij het niet kan verstaan. Hij is toch niet doof?’
Het is beter
dit punt te laten rusten en me toe te spitsen op zijn topcijfer. Ik ben trots
op hem en de beoordeling liegt er niet om! Hij doet alles uit zijn hoofd, heeft
geen papiertje nodig. Maar de boekbespreking had 10 minuten moeten duren i.p.v.
7 minuten. Dat had zoonlief ook gezegd,
maar ik had het idee dat hij daar wel aan kwam. Alleen had meester de vragen
die zoonlief de klas stelde niet meegerekend. Ach … wat geeft het, met zo’n
cijfer niets te klagen vind ik.
Op naar het
werkstuk en zijn spreekbeurt, maar nu eerst volop in de cito …
13 opmerkingen:
Zo, die is binnen, en die raakt hij niet meer kwijt. Wat een prachtcijfer zeg, een 8,5. Top prestatie.
Wel grappig dat hij zich dan om iets heel anders zo druk maakt en bijna niet blij kan zijn om zo'n mooi cijfer... Wat zul je trots zijn op hem...
Ik wens je een fijne winterse dag,
Lieve groet,
Mirjam
Ik vind een 8,5 een prachtig cijfer. Soms heeft een kind een bepaald cijfer in zijn hoofd, en vergeet dat wat hij heeft gekregen toch ook héél mooi en knap is... Even laten bezinken dan is hij er misschien toch wel een pietsie trots op.
Groetjes, Puck
Geweldig toch! Een mooie prestatie.
Groetjes, Mirthe
Ik herken die reactie wel, onze oudste reageert precies zo, en het ligt soms óók aan een ander;) Binnenkort word ze uitgebreid getest omdat er al enige tijd zorgen zijn rondom haar gedrag. Ik ben benieuwd!
De huisarts zei onomwonden adhd, het zou kunnen, we wachten af...
Hoi Mirjam,
Ik kan helaas niet bij je reageren. Maar bedankt voor je reactie! Ik ben benieuwd hoor als je dochter wordt getest! Laat je het me weten? Ik weet dat het best spannend is, maar dat er ook een hoop duidelijk wordt. Goed van je, gewoon eerst afwachten en dan wel zien.
Hartelijke groeten,
Gerda
'maar' 8,5! vreemd dat hij daar niet volledig mee tevreden is hé. hij had zijn lat waarschijnlijk hoger gelegd. hem blijven aanmoedigen is de boodschap!
groetjes, Hilde
Een 8,5. Een prachtig getal. Maar je zoon had zich wat anders voorgesteld en er zeer veel werk in gestopt. Dan is er teleurstelling. Wat jammer. Want een 8,5 is een prachtcijfer... daar komt hij vast nog achter.
Prachtig cijfer. 'Wij' gaan donderdag!
Very cool blog. Interesting posts. ;)
Nice atmosphere guests with you here on the blog. ;]
Yours. Have a nice day. !
Follow me on facebook fanpage
I'm very concerned about this, please. :)
https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856
Geweldig zeg een 8,5! Euh....dat hij zelf teleurgesteld was met dat cijfer kan ik me iets bij voorstellen, ik had dat ook altijd op school. Wilde alleen maar tienen ;-)
Groet,Marga
leuk verhaaltje, en jullie kunnen trots zijn.
Groetjes, Dietmut
Whow wat een geweldig cijfer. Jammer dat hij er niet zo tevreden over is.
Ik moet zeggen dat hij goed reageerde over die ander die van mening is dat hij te hard praat. Hoe goed jij het verwoorden over het nasaal praten. Jammer genoeg kunnen kinderen niet altijd goed de omschrijving vinden van wat ze nu werkelijk bedoelen.
Hopelijk is hij het voorval snel vergeten.
Ik heb me aangesloten bij je blogje en ben je dankbaar voor je berichtje bij mij.
Groetjes en wijsheid gewenst.
Liefs
Wil
Heel goed cijfer zeg! Domme opmerking van de leerkracht. Zou ik iets anders gezegd hebben. Spannend, de cito ...
Een reactie posten