woensdag 7 november 2012

HELP! Ik ben onzeker!

Of ik even mee wil lopen, dan kunnen we het gesprek zonder zoonlief voortzetten. Ik ben zelf het gesprek begonnen, want we hebben de oefeningen die de therapeut ons had aanbevolen, niet geoefend. We hebben ons gericht op een ander probleem. Meerkeuze vragen beantwoorden. Voor een kind dat niet alles tegelijk kan is dat een behoorlijke opgave.

Maar therapeutlief wil het eigenlijk over iets anders hebben. Ze heeft tijdens de sessies, die hij met haar heeft gedaan, gezien dat hij erg, heel erg onzeker is. Hij heeft een heerlijke babbel, waardoor die onzekerheid niet altijd goed naar voren komt, maar zodra zoonlief emoties moet laten zien of moet presteren daalt zijn zekerheid ver beneden het vriespunt. 

Ik kijk er niet van op, maar baal er stevig van. Hoofdpijn is meestal op te lossen door een paracetamolletje. Maar onzekerheid wegnemen bij een kind is niet eenvoudig. In zijn jonge leven is op het gebied van presteren al erg veel van hem gevraagd, misschien zelfs wel overvraagd.

Hoe pakken we die onzekerheid dan aan?
  • We beginnen met toppers en floppers.
  • Elke dag vragen we zoonlief naar zijn topper van de dag! Wat vond hij leuk, wat vond hij goed gaan en werd hij blij van. We beginnen met één topper, dat moet uitlopen tot meerdere per dag.
  • Wij benoemen onze toppers van de dag, maar ook wat hij goed heeft gedaan.
  • Daarnaast gaan we zijn stemmingen benoemen, maar niet uitpluizen.  Bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je boos bent, wil je er over praten?’ of ‘Ik zie dat je verdrietig bent, wil je het me vertellen?’ Hij moet zelf die stap zetten om over zijn stemmingen te praten. Dat hoeft niet direct te zijn, maar kan ook op een later tijdstip gebeuren.
  • Altijd op ooghoogte een gesprek aangaan.
  • Meester vragen om ook mee te doen. Extra benoemen wat goed gaat! Laten zien dat hij trots op hem is.
  • En last but not least … benoem alleen zijn sterke, goede en leuke kanten en leg geen nadruk op alles wat niet goed gaat, wat hij moeilijk vindt, etc.

De gedacht hierachter is als je aan de leuke en goede dingen denkt, heb je geen ruimte om aan de negatieve dingen te denken en gaat dat een steeds kleinere plek in zijn hoofd innemen.


7 opmerkingen:

Mirthe Duindam zei

Dat lijkt me een goede manier; om de positieve kanten en dingen die goed gaan vooral te benadrukken, anders heeft hij altijd het idee tekort te schieten. Veel succes.
Groetjes, Mirthe

Trudy zei

Klinkt heel goed! Succes!!

Aline zei

Nuttige info zeg! Kun jij wat mee, kan ik wat mee, dus dank voor het doorgeven. Succes ermee!

Mirjam zei

Hoi Gerda,
Dit lijkt me echt een prima aanpak. Ik zou willen dat ik jaren geleden deze aanpak had gebruikt bij mijn oudste dochter. Zij was ook heel erg onzeker... Nog steeds trouwens. Misschien alsnog eens gaan proberen, het is natuurlijk nooit te laat voor verbeteringen...
Fijne dag,
Lieve groet,
Mirjam

Dietmut zei

Gerda, jouw aanpak lijkt mij goed. De positieve kanten naar voren halen zodat de negatieve geen plek meer krijgen. Persoonlijk vind ik ook misschien een goed idee, jouw eigen floppers of twijfels aan je zoonlief te biechten,dan weet hij dat het heel normaal is niet alles goed te maken of goed te weten. Natuurlijk moet je een goede keuze maken wat je hem verteld, je kan hem niet met echte problemen opzaddelen natuurlijk. Sterkte meid, groetjes Dietmut

Hilde zei

lijkt me prima! vooral de aandacht richten op de positieve punten en deze extra benadrukken!
succes met de aanpak! groetjes, Hilde

Fokelien zei

wat een mooi lijstje, mag ik 'm 'jatten'? Echt eentje om uit te printen en in je hoofd stampen... want o, dat negatieve reageren ligt zo aan de oppervlakte!