donderdag 17 september 2015

Organiseren en adhd, gaat dat samen?

Hoe gaat dat eigenlijk? Organiseren met een hoofd vol … nou niet!

Van te voren werd ons door de zorgcoördinator op het hart gedrukt zoonlief aan de hand mee te nemen met het organiseren van het huiswerk en het maken van de planning. Dat hebben we goed onthouden.

Waar begint die planning dan? En waar begin je dan precies mee.

Inpakken van de tas
Dat begint bij het inpakken van de boeken voor de dag. De boeken van het eerste vak vooraan, daarna volgt het tweede vak, etc. Heb je het vak gehad? Dan doe je ze achteraan. En zo hou je de volgorde er in. En dus het overzicht.

Organiseren van het huiswerk
Omdat het systeem voor het huiswerk nog niet helemaal werkte, schreef hij eerst alles op een A-4tje. Als je het kunt lezen wat je hebt opgeschreven werkt dat uitstekend, maar als je slordig schrijft moet je goed kijken en nadenken wat de docent ook alweer gezegd had. Gelukkig heeft zoonlief een prima geheugen … want van zijn handschrift kan ik niets maken. J

Afspraak voor huiswerk maken is:
  • 30 minuten knallen, 10 tot 15 minuten afleiding, 30 minuten knallen, 10 tot 15 minuten rust. Want twee uur achter elkaar knallen is echt teveel gevraagd! Dat kan hij niet volhouden. ‘Dat is echt vreselijk saai mam.’
  • Leren en maakwerk goed afwisselen. Heb je een half uur geleerd, het volgende half uur ga je iets maken. Dat werkt goed is en is niet saai. Steeds achter elkaar leren is ook een opgave.
Medicatie
Het is best een beetje spannend. Gaat hij op tijd zijn medicatie nemen tussen de lessen door of vindt hij het maar zo zo. Hoe vinden de leerkrachten dat het gaat en hoe vind hij het zelf gaan? Tot nog toe is hij het een of twee keer vergeten en heeft uit zichzelf aan de leerkracht gevraagd of die er last van had. Gelukkig niet, maar zei ik: ‘Geen reden om het dan maar niet meer te slikken, het gaat tenslotte ook om je concentratie.’ Tot nog toe hebben we niets terug gehoord over zijn gedrag lees onrust in de klas. We gaan er dus maar vanuit dat zolang we niets horen dat het goed gaat.

1 opmerking:

Aritha Vermeulen zei

Heel herkenbaar! Het gaat vast goedkomen. Het blijft gewoon spannend en een zoektocht. Maar als de school een open oor heeft zijn de kansen heel groot dat het gaat slagen.

Organiseren van huiswerk blijft een moeilijk punt. Voor kinderen zonder ADHD is het soms al onoverzichtelijk. Laat staan voor kinderen met een concentratiestoornis.

Mijn dochter heeft nu alle planningen op de muur boven haar bureau geprikt. In het mooie behang, ja.