zondag 15 april 2012

AVI testen, wat is de beste manier?

Ik neem plaats op een hoge kruk voor het bureau van juf. Of is het achter het bureau. Het is gewoon eigenlijk een tafel van de juf. Het bureau staat aan de zijkant van het klaslokaal. Het is alweer even geleden en dus hoog tijd voor een update. Dit keer heb ik het gesprek zelf aangevraagd. Hoef ik ook niet zo nerveus te zijn, wat ik raar genoeg toch een beetje ben.

Ik wil graag weten of ik een handje kan helpen. Gaat het goed met zoonlief? Met wie speelt hij zoal? Geeft hij nog steeds snel op of zoekt hij het zelf uit? Komt hij goed mee en … niet geheel onbelangrijk … hoe is zijn werkhouding?

Natuurlijk wil ik ook graag zelf het een en ander kwijt. Ik begin ons gesprek met een groot compliment naar juf en meester. Ze doen het fantastisch. Kunnen zich bijzonder goed inleven in zoonlief en spelen goed in op zijn behoeften. Dat is een pluim waard! Want zowel zoonlief als wij zijn afhankelijk van de kwaliteiten van degenen die voor de klas staan.

Ik stel voor om zoonlief ongemerkt te testen op AVI. Hoe het komt weten we niet goed, maar zoonlief is allergisch voor presteren onder tijdsdruk. In feite wil zoonlief geen fouten maken. Lezen kan hij leuk, maar hij is een kanjer in het raden van woorden. Als zoonlief niet zo veel zin heeft, moe is, en de woorden moeilijk zijn, doet hij een gok naar het woord dat er staat en ook nog een beetje  binnen de zinsopbouw past. 


Dat is af en toe best grappig, maar als je AVI moet lezen niet altijd even handig. Het lijkt ook een beetje tegenstrijdig. Bang zijn om fouten te maken en tegelijkertijd gokken naar wat er staat. Toch is het zo.
 
AVI testen moet gewoon, daar komt zoonlief niet onderuit, maar we hebben wel een plan bedacht om er achter te komen of zoonlief beter scoort als hij zich niet bewust is van de tijdsdruk. En dus wordt zoonlief in het geniep getest, zonder dat hij zich daar bewust van is. En nu maar kijken wat het oplevert …

4 opmerkingen:

Fokelien zei

Haha,dat raden naar woorden is heel herkenbaar! Binnenkort vraag ik ook weer even een updategesprekje aan.

Jolanda zei

Onze oudste dochter presteerde ook altijd slecht met de AVI toetsen, toen werden die ook op een andere manier dan tegenwoordig afgenomen. Volgens de toets kon ze dan b.v. AVI 4, terwijl ze allang AVI 6 las, thuis. En snel, binnen een dag een boekje uit. In groep 6 presteerde ze nog onder en de meester zei: geeft niks, geen zorgen: ze snapt alles. Grappig is dat wat jij schrijft over raden: dat doet mijn middelste zoon nu ook weleens. En mijn oudste dochter nam ook weleens een ander woord en paste de zin onder 't lezen gewoon aan zodat die grammaticaal klopte... (in groep 4...).
Onze oudste heeft ook altijd moeite gehouden met het stampen van rijtjes woorden (engels bv) en de tafels. Maar haar inzicht was en is prima!
Niet teveel laten afhangen van die toetsen zou ik dus zeggen.

Maar idd is tijdsdruk niet voor ieder kind bevorderlijk.

Roelien zei

Spannend voor hem....beter dat het zo kan!

Dietmut zei

als je zoonlief niet weet dat hij getest word, zal hij rustiger zijn en ook beter presteren denk ik.
Groetjes, Dietmut