vrijdag 14 november 2014

Soms vraag ik me af ...

Soms heb ik van die momenten (terwijl ik allang het antwoord weet) dat ik me echt afvraag of de prikkels van buitenaf werkelijk invloed hebben op het gedrag van mijn kind. Of de voor hem spannende dingen hem extra onrust geven. Of de E-nummers die hij binnenkrijgt hem werkelijk doen laten stuiteren tot aan het plafond. En door ervaring krijgt men antwoordt ……

Zo ook na het gesprek met de kinderarts over de hoeveelheid medicatie van mijn kind. De leerkracht vond dat zoonlief in de loop van de ochtend steeds onrustiger werd. Zowel de leerkracht als zoonlief hadden er geen last van, maar de leerkracht zou het jammer vinden als zijn prestaties er onder zouden lijden en beter iets vroeger aan de bel trekken dan te laat.

Gelijk maar een vervroegde afspraak met de kinderarts gemaakt. Het zou kunnen dat zoonlief wat meer medicatie nodig had, omdat hij in de afgelopen drie jaar natuurlijk is gegroeid en dus meer lichaamsmassa heeft. Althans zo gaat dat vaak, maar bij zoonlief valt dat tegen en ik vond dat dus geen aannemelijke reden. ‘Maar, zei ik, hij heeft nu een klas met 34 kinderen (voorheen 23) zou dat van invloed kunnen zijn?’ ‘Ohhhh, zei de kinderarts, maar dan begrijp ik wel waarom hij meer medicatie nodig heeft …’

Of je nou in een klas van 23 kinderen zit of van 34 kinderen (en de klas is een druktemaker-klas) dat heeft enorm veel invloed. Hij krijgt dus veel meer prikkels binnen. Oplossing verhoging van de medicatie en een brief naar school!

Want ik vind het best wel een beetje triest dat mijn kind (zonder dat nog helemaal is onderzocht wat de consequenties zijn op langere termijn van het slikken van Methylfenidaat) meer medicatie moet gaan slikken, omdat school het nodig vindt om een klas buitensporig te vergroten.


Hij doet het heel goed met een half pilletje meer! 


3 opmerkingen:

Jolanda zei

idat hij het nu weer goed doet. Maar ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, wat een klassengroei zeg!
En of dat een verschil maakt, bij onze oudste zoon juist andersom... van lieverlee minder kinderen in de klas gebleven. En ook dat kun je merken!

Jolanda zei

Er ging iets fout.... mijn eerste zin was: Fijn dat hij het..enz.

Mirjam zei

Jammer dat je zoon meer medicatie nodig heeft, maar als het nu wat beter gaat met hem... dan zou je denken dat het het waard is...
Ook jammer dat de klassen tegenwoordig weer zo groot zijn, maar ik denk niet dat deze school zelf daar voor heeft gekozen, het heeft allemaal met de bezuinigingen te maken natuurlijk... en dat zal wel niet gauw veranderen.
Ik wens jou en je gezin een heerlijk weekend,
Liefs,
Mirjam