woensdag 21 december 2011

De juf mailt

Als ik de computer heb gestart en outlook start ploppen de berichten binnen. Mijn oog valt op het bericht met als onderwerp de naam van zoonlief. Als ik naar de afzender kijk zie ik jufs naam staan. Oh oh foute boel … denk ik meteen.
Juf en ik hebben afgesproken dat ze me zou laten weten hoe het gaat met zoonlief. En dat heeft ze gedaan. Met een steen in mijn maag open ik de mail. Juf is een schat, echt, dat moet gezegd. Ze is gek met zoonlief. Niet verwonderlijk, want zoonlief is erg innemend en weet ieders hart te stelen.

Ze vertelt dat zoonlief erg druk is. De ene les doet hij goed mee en de volgende les zet hij de boel op stelten. Altijd gedacht dat mijn zoon dat niet zou doen, dat mijn niet zo zou doen als al die andere adhd-ers, maar niets minder waar. Zoonlief doet dat ook. Hij staat op zijn stoel als hij niet snel genoeg aandacht krijgt. Valt van z’n stoel. Kleurt zijn gezicht (waar juf dan weer heel hard om moet lachen). 

Alles waarvan ik niet wil dat mijn kind dat doet, doet zoonlief ook gewoon. Dit soort grappen en grollen vertelt zoonlief niet uit zichzelf, maar hoor ik van juf. Deze maand is het dus helemaal bal. Waar hij de eerste maanden van het schooljaar prachtig in galop liep, stijgert hij er nu rustig op los. Juf verwacht dat het beter gaat na de kerstvakantie.

En ik? Ik vind het moeilijk. Heel moeilijk. Want hoe moet ik als moeder reageren? Moet ik thuis alsnog boos worden om de dingen die hij op school doet? Juf vindt van niet. Zij haalt er een beetje haar schouders over op. Ze kent zoonlief en laat hem deze maand maar een beetje begaan. Volgende maand zien we wel verder. En dat doe ik dan ook maar … (wat ik beslist niet makkelijk vind, dat loslaten)

9 opmerkingen:

Puck zei

O ja, die mailtjes... eerst de schrik als je een mailtje ziet verschijnen en vervolgens een knoop in je maag als je er op wilt/moet klikken... Maar soms valt het ook mee, dan zit ik helemaal verbaasd te lezen...

Ik merk aan mijn zoon (Asperger) dat hij vanaf november een beetje van de leg is, ook al vindt hij alles leuk en gezellig. Hij is niet altijd verkeerd hoor, maar hij is onrustig... of zoiets. Kan het niet precies benoemen, gelukkig is het bijna vakantie kan hij een beetje "rechttrekken"

Fijn dat je zoon een juf heeft die er de humor er van inziet en niet in de stress schiet. Volg de juf zou ik zeggen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

Home Sweet Home zei

kan je gevoel goed begrijpen hoor ! ellendig is het dan toch allemaal. ik vind het met een 'bijzonder' kind nog veel lastiger dat loslaten, niks aan!
hopelijk rust hij in de vakantie uit, dat hoop ik hier ook met de kids.

Jolanda zei

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een goeie juf is. Idd niet thuis nog eens straffen, alleen zou je er misschien even over kunnen praten met hem. Maar december.... ook niet-adhd'ers zijn dan druk en moe.
Maar ik begrijp je hoor, dat je moet slikken als je hoort dat jouw lieverd ook zulke dingen doet. En loslaten.... is gewoon moeilijk.

Anoniem zei

Vervelend hè? Daar baal je gewoon van, ook al snap je waar die decemberonrust vandaan komt. Ik zou het idd even parkeren. Top dat die juf het doorheeft en er zo mee omspringt.

Sterkte.

Trudy zei

Mag ik je een tip geven... probeer je zoveel mogelijk in te leven bij je zoon en hem de veiligheid en liefde te geven zoals alleen een moeder dat kan. Ik spreek uit ervaring. Mijn zoon had heel erge driftbuien toen ie jonger was en door begrip en liefde bereikte ik meer dan door boos worden. En dan nog ééntje, de allermoeilijkste, ik weet ´t... probeer je het niet persoonlijk aan te trekken. Pfff nou heel veel sterkte ermee hoor, ook voor je zoon. Volgens mij zijn jullie heel goed bezig gezien deze afspraak met de mail. Zo weet je wat er speelt, maar wordt je zoon niet met negatieve dingen geconfronteerd. Top zo´n juf. Wees er maar heel zuinig op! Fijne dagen!!

De Theemuts zei

Deze maand is nu eenmaal de spannendste maand die er is en levert zo veel onrust met zich mee. Dat merk ik ook echt bij mij op school. Met veel liefde, duidelijke grenzen en een zo goed mogelijk hetzelfde ritme doe je echt alles wat je kan doen hoor. Ik wens je veel sterkte en fijne feestdagen. Liefs coby

Aline zei

Ja-ah, de juf is eerlijk, maar het komt hard aan in moeders hart. Dat ervaar ik net zo. Liever postief bericth hebben we allemaal toch. Hopelijk gaat het ook echt beter na de vakantie!

Mirjam zei

Hoi Gerda,
Ik kan me nog goed herinneren dat mijn meiden, en die zijn nu 27 en 21 jaar, in deze periode van het jaar, zo net voor de kerstvakantie, echt niet meer te handelen waren, toen ze nog op de basisschool zaten. De spanning van eerst St. Maarten, toen Sinterklaas en daarna nog alles met Kerstmis, werd ze gewoon te veel en ze waren dan zo ontzettend aan de kerstvakantie toe. Driftbuien, huilbuien, ruzie met vriendinnetjes en vaak gewoon nergens zin in hebben... En dan waren het nog de zgn. ´gewone´ kinderen (bedoel ik niets mee hoor). Dus eigenlijk is het heel logisch dat je zoon een beetje doordraaft in zijn gedrag. Ik ben het met de juf eens, na de vakantie zal het wel veel beter gaan... Laat dit maar gewoon even over je heen komen, het hoort volgens mij echt bij de tijd van het jaar hoor... Ik wil niet doen of ik het beter weer, maar dit geloof ik echt.
Voor nu wens ik jullie heel fijne kerstdagen toe, en een lekkere uitrust-vakantie...
Liefs,
Mirjam

Anita zei

Ik sluit me volledig bij Trudy aan ;-)
De december maand is voor alle kinderen maar vooral kinderen die erg gevoelig zijn voor prikkels een rampen-maand. Dat begint half november al. Richting sinterklaas, kerst, vuurwerk. Wat een ellende !!!!

Kruip in de huid van je zoon, probeer te denken zoals hij denkt, word niet boos en blijf rustig: altijd en overal. Houd je stem gelijkmatig. Alles wat in een boze bui naar je toe wordt geslingerd trek je je niet persoonlijk aan maar gaat het ene oor in en het andere oor uit. Eindeloos geduld loont.
Onze zoon heeft autisme en geen ADHD maar de benadering is hetzelfde. Suc6 X
Groetjezz lfs mij